Ľ. Ďurček a T. Džadoň - Prostor k nahlédnutí

14. 09.2014 - 31. 12.2014

XXL pohledů na současné slovenské umění

 

Prostor k nahlédnutí

 

/Ľubomír Ďurček pohledem Jána Kraloviče

Tomáš Džadoň pohledem Barbory Šedivé/

 

Výstavou akčního a konceptuálního výtvarníka Ľubomíra Ďurčeka (1948) v GASK představujeme zejména jeho aktivní vstupy do městského prostředí. V době vzniku těchto děl (70.–80. léta minulého století) byl veřejný prostor silně zasažen totalitní ideologií. Autorova gesta i intervence se vztahují k normalizaci celkově, jejich smysl ovšem netkví jen v odkrývání politicko-společenských bizarností, ale míří spíše na vztahy lidí a situací. Minimální gesta, pomíjivost, nepostřehnutelné akce zviditelňované fotografií, která umožňuje zastavení se a otevírá duchovní prostor k opětovnému přiblížení se neopakovatelné situace.

Ľubomír Ďurček je chodec, vstupuje na půdu města a procházku proměňuje v komunikační činnost. Zaznamenáváním událostí mění banálnost ve funkční znak, jehož prostřednictvím si můžeme uvědomit charakter a významový potenciál konkrétního prostoru.

Na tématiku městského i osobního prostoru reaguje textovou intervencí i generačně mladší výtvarník Tomáš Džadoň. Pracuje s názvy panelových domů v rodném Popradě, které jako by pojmově vymezovaly socialistické sídliště, v němž se domy nacházejí. Názvy těchto domů zpřítomňují vedle osobních vzpomínek autora i nomenklaturní potřebu označovat a podřizovat si. Džadoň tyto názvy aktualizuje a vytváří síť pojmů, které zpřítomňují problémy a prožitky dnešního člověka, a klade si otázku, jaký prostor se nám – odmyslíme-li si ulice, cesty a domy – na základě oněch názvů vlastně otevírá.

 

Ľubomír Ďurček (*1948) vystudoval krajinářskou a figurativní malbu u prof. J. Želibského na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě (1973). Od roku 1976 pracoval jako pedagog. Zároveň se věnoval vlastní konceptuální a akčně zaměřené tvorbě a účastnil se akcí neoficiální výtvarné scény. V 80. letech se podílel na aktivitách akčního sdružení Terén (1982–1987), v letech 1981–1990 organizoval bytová setkání pod názvem Medzipriestor. Po roce 1989 realizoval první samostatné výstavy (Považská galerii v Žilině, 1992; Galerie města Bratislavy, 2003). Tvorbu z poslední doby představily výstavy Modely komunikácie (Středoslovenská galerie v Banské Bystrici, 2012), Situačné modely komunikácie (Slovenská národní galerie v Bratislavě, 2013) a Minútové romány (s J. Kovandou a I. Buktou; Středoslovenská galerie v Banské Bystrici). Ďurček se zúčastnil i řady mezinárodních výstav (Works and Words (DeAppel, Amsterdam, 1979); Umění akce (Mánes, Praha, 1991); Body and the East (Moderna Galerija, Lublaň, 1998); Navzájem. Společenství 70.–80. let (Tranzitdisplay, Praha / Dům umění města Brna, Brno, 2013).

 

Tomáš Džadoň (*1981) vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze (škola grafiky Jiřího Lindovského a škola monumentální tvorby Jiřího Příhody; 2007), doktorát získal na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě (tzv. „Neateliéry“ prof. Dezidera Tótha; 2013). Je držitelem mezinárodní ceny Essl Award CEE (2007), Ceny Cypriána Majerníka (2009) a Nadace Tatra banky „Mladý tvorca“ (2012). Inicioval výzvy „20 rokov od nežnej neprebehlo“ a „Precedens Danubiana alebo Ako zriadiť Kunsthalle na Slovensku za dva dni“. Je spoluzakladatelem občanského sdružení Verejný (s Daliborem Bačou, Martinem Piačekem a Michalem Moravčíkem). V rámci projektu BOD 0 realizoval s M. Moravčíkem na Námestí slobody v Bratislavě monumentální happening Pawla Althamera (2012). 

Doprovodné programy pro tento týden

Nid: 7
Nid: 21
Nid: 23
Nid: 24
Nid: 22